bermulanya di sini

bermulanya di sini
DENGAN NAMA ALLAH

AHLAN!

SELAMAT DATANG kami ucapkan.
Semoga apa yang tercoret dalam blog ini membawa manfaat terhadap sesiapa yang membacanya.

ahli BOWM.

IQRA'!!!


ShoutMix chat widget

Ahad, Mei 16, 2010

Tribute buat Madrasatuna


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum WBT

Sedikit tribute untuk sekolah kita semua. Baru-baru ini sekolah ana baru sahaja mengadakan ihtifal. Manakala hari ini, kita meraikan jasa para murabbi melalui sambutan Hari Guru.

Mungkin kita selayaknya terasa sedikit sentimental, mengenangkan ini kali pertama menyambut Hari Murabbi sebagai bekas pelajar..

Sedikit tribute untuk semua anggota organisma hidup tarbiah yang bergelar Sekolah Islam ini...

Buat para Ahli Lembaga Pengelola (ALP):

"Pakcik-pakcik dan Makcik-makcik yang saya hormati, saya pasti masih segar ingatan pakcik-makcik bagaimana sekolah ini bermula. Bermula dari sifar dan serba kekurangan, sekolah yang diasaskan di atas takwa ini, insya-Allah, adalah pelaburan yang paling bermakna, di dalam dunia yang sedang kehausan tarbiah, bagi mengharapkan redha Allah SWT.

Ia jalan yang sangat panjang, tapi yakinlah, dari ratusan benih yang dituai, sudah kelihatan kuningnya hasil yang hampir masak untuk dituai. Padi yang matang, yang akan menghasilkan ratusan lagi benih-benih yang bakal memenuhi dunia dengan keharmonian Islam. Allah sahaja yang boleh mengukur sumbangan kalian."

Buat para guru:

"Kalianlah insan yang saya kagumi. Kalian merupakan manifestasi nyata bagi golongan manusia yang menjual dunia untuk akhirat. Banyak lagi kerja yang lebih mudah, dan lebih lumayan yang kalian mampu pilih, tetapi kalian memilih untuk melabur dalam saham akhirat dengan membentuk manusia pewaris perjuangan ummah.

Jalan kalian bukan jalan yang mudah. Membentuk manusia ibarat titisan air yang membentuk batu secara beransur tanpa henti.

Guru bersilih ganti, tahun demi tahun, tetapi khusus buat mereka yang masih setia menjadi murabbi, semoga setiap detik kalian bersama sekolah dicatat sebagai amal soleh hasil keikhlasan kalian. Moga setiap amal kebaikan kami para pelajar, mempunyai saham pahala buat kalian atas tunjuk ajar kalian semua."

Buat para ibu bapa:

"Kalian diberi amanah oleh Allah berupa anak yang setiap seorang mereka adalah unik. Semoga kalian terus mendidik tanpa jemu, kerana kalianlah guru pertama. Kalianlah pelindung kepada anak-anak kalian dari bahaya jasadiah dan fikriah, yakni perkara yang membahayakan fizikal dan perkara yang membahayakan mental serta jiwa, yakni serangan jahiliah.

Semoga kami anak-anak bakal menjadi penerus amal soleh kalian biarpun setelah kalian meninggalkan alam yang fana ini."

Buat para alumni:

"Walau sejauh mana pun kalian membawa diri, janganlah kalian lupa dari mana kalian bermula. Kalian membawa risalah Islam yang merupakan suatu amanah yang akan kembali menuntut kalian di akhirat jika kalian mengkhianatinya.

Kalianlah penerus perjuangan, pengganti para guru dan ibu bapa, para pakcik dan makcik, generasi sebelum kita setelah mereka tiada. Adakah diri kita sudah cukup matang untuk memikul tanggungjawab ini? Jika anda menjawab tidak, bukan salah insan yang mendidik anda, melainkan kita sendiri yang perlu memperbaiki diri kerana bersedia atau tidak, tanggungjawab yang diserahkan itu adalah wajib.

Di mana pun kalian, jagalah (hak) Allah, Allah akan menjaga kalian. Ingatlah Allah, Allah akan mengingati kalian. Dan bantulah (agama) Allah, Allah akan membantu kalian."

Buat para pelajar:

"Kalian adalah insan yang terpilih oleh Allah untuk menerima risalah Islam yang hakiki. Waktu sekolah adalah waktu yang penuh warna-warni kemanisan tarbiah. Lima tahun adalah waktu yang singkat. Binalah kekuatan ilmu, takwa dan kematangan. Tampung segala kejahilan dan kekurangan. Bersihkan diri dari semua kotoran jahiliah yang lebih berbahaya dari virus H1N1 kerana manusia yang terpesong, nerakalah tempatnya. Lima tahun adalah waktu yang singkat. Andai kalian tiba saat seperti kami, saat untuk meninggalkan sekolah dan berhadapan dengan jahiliah dalam bentuknya yang sebenar, dan kalian belum bersedia, masa itu tidak dapat diputar kembali. Kalian akan kesusahan untuk mencari semula ilmu dan tarbiah yang hilang.

Kecemerlangan, kejayaan dan kehebatan peribadi itu dicari, bukan mencari. Jika anda melihat seorang pelajar yang hebat akademiknya, akhlaknya, kepimpinannya, ibadahnya, ucapannya maka itu adalah hasil pencariannya selama bertahun di sini.

Janganlah terasa berat untuk meninggalkan pengaruh jahiliah yang kita minati. Takut-takut semua itu akan menjadi cangkuk berduri yang cuba menarik kita ke dalam jahanam semasa melintas titian sirat nanti.

Janganlah merasakan cukup untuk berada di saf belakang perjuangan. Sekolah kita berdiri untuk melahirkan barisan pertama dalam perjuangan yang bakal menjadi ikutan masyarakat di belakangnya. Anda dikira produk yang kurang menjadi jika hanya ingin menjadi watak sampingan, sedang dunia memerlukan rijal yang mencurah segala kemampuannya, jiwa dan tenaganya ke jalan Allah."

Maaf. Kata-kata yang mendalam, tetapi untuk direnung dengan mata hati sedalam-dalamnya, dan diterjemah dalam bentuk keperibadian yang bekerja untuk Islam. Jangan pandang orang lain, soallah diri anda sendiri. Tribute ini ana tujukan buat anda secara peribadi, walau siapa pun anda.

Terima kasih buat semua yang berjasa, sama ada secara langsung atau tidak. Kepada semua juga khususnya buat yang berada dalam saf perjuangan, kiriman robitoh menjadi pengganti diri yang tiada.. Sebagai pengikat hati yang bernaung di bawah Cinta-Nya..

Wallahu a'lam.

"Dan hendaklah ada segolongan daripada KAMU (kalau bukan kamu, siapa lagi?) yang menyeru kepada kebaikan dan menyuruh melakukan yang makruf, dan mencegah kemungkaran. Dan mereka itulah golongan yang memperolehi kejayaan (hakiki)" (Quran, ali-Imran, 3:104)

Ps. Hidup ini ibarat bunga api. Naik ke langit bersama, lalu pecah mengikut arah masing-masing. Lalu menghilang. Padam.

Tiada ulasan:

AtTabi'ien